Wandeltocht De Sahara

Tijdens de wandeling door de Lommelse Sahara, een 193 ha groot natuurgebied, word je beloond met schitterende uitzichten. De vijvers zijn ontstaan door zandwinning. Tegen het einde van de jaren veertig was de wozstijn zo'n 500 ha groot. Het vertrek van deze natuurwandeling is aan de evenementenhal De Soeverein.
Met je rug naar het zwembad stap je naar links, door de Nieuwe Kopen. Voorbij de jeugdlokalen gaat de betonweg over in een zandpad. Op de eerste splitsing van de zandwegen volg je links de groene en blauwe zignalisatie. Aan de slagboom stap je rechtdoor. Je volgt een mulle zandweg en na een korte klim word je beloond met een adembenemend uitzicht op de Lommelse Sahara.
Daal de helling af en wandel in de richting van de vijver. Bocht dan naar rechts en volg de paaltjes met groene pijltjesl. Erachter ligt een natuurgebied dat je vanuit een vogelkijkhut kan bekijken. Aan een infobord splitst de weg. Hier ga je links en blijft de omheining volgen. De weg stijgt zachtjes en je wandelt tussen twee vijvers tot op een brede zandweg. Ga rechtsaf en neem even verder het eerst pad links.

Je komt aan de sierlijke hangbrug over het Kempisch Kanaal. Steek de brug over en neem aan de overkant het bospaadje rechtdoor. Dwars een bospad en daal de steile helling af. Je komt uit op een brede bosweg en steekt die over om een smal pad rechtdoor te volgen door de Blekerheide. Bocht met de weg mee naar links, negeer het pad rechts en blijf de zandweg rechtdoor volgen. Na een tijdje stap je langs de rand van een bos. Even verderop bocht je met het zandpad mee naar rechts en kom je op een T. Hier ga je linksaf. Je stapt naast een afsluiting met daarachter een groot gebouw. Op de viersprong ga je rechtsaf en blijf je de afsluiting volgen. Je wandelt nu 2 km rechtdoor zonder je iets aan te trekken van de zijpaden. Op het einde van het bos blijf je rechtdoor stappen en heb je rechts een prachtig zicht op de Riebosserheide, grotendeels in coltuur gebracht.
Net voor het volgend ebos, ga je op een viersprong rechtsaf. Volg de brede zandweg langs de bosrand en de Riebosserheide. Blijf rechtdoor stappen tot aan grenspaal 194. Net er voorbij, ga je linksaf. De GR 561 en een aantal fietsroutes komen hierlangs. Je kunt over de betonnen fietsstrook of door het mulle zand wandelen.

Op het kruispunt met de wegwijzer-paddenstoel ga je linksaf, mee met onder andere de Miel Ottenroute. Je kan er op lezen dat je nog 2,2 km moet wandelen om in het gehucht Blauwe Kei te komen. Wandel door tot bijna aan het kanaal. Neem hier links en wandel de brug over. Aan de overkant daal je af tot op het jaagpad en volgt dat richting Lommel. Je wandelt onder een aardgasleiding door. Direct erna is er een kleine zwaaikom in het kanaal. Neem hier rechts de asfaltweg die wegdraait van het kanaal. Je komt op een andere weg en volgt die (met scherpe bocht) naar links.
Na een paar honderd meter houdt het asfalt op en stap je over een bosweg met een smal betonnen fietspad. Na het bos bocht je met het fietspad mee naar rechts en op de volgende viersprong, waar het fietspad linkaf gaat, stap je rechtdoor door een uniek landschap met veel mos. Op het volgend kruispuntje met rechts een driehoekig pleintje en een stenenegebouwtje, ga je linksaf. Stap rechtdoor tot op het einde. Linksaf en 100 m verder rechtsaf. Je staat terug aan de vijver in de Sahara. Wandel tot aan de oever en volg die naar rechts. Als je het paaltje moet groene pijltjes ziet, weet je de weg terug.

PRAKTISCH
Afstand: 17 km
Vertrekpunt: de Soeverein Arena
Deze wandeling is niet geschikt voor kinderwagens.
Moeilijkheidsgraad: moeilijke wandeling

Je kunt in de Lommelse Sahara verschillende bewegwijzerde wandelingen maken.
Plannetjes zijn te koop aan 2,50 en 1,50 euro bij o.a. de VVV en de Soeverein Arena.
De groene en blauwe bewegwijzering is bijna overal weggehaald en vervangen door rode driehoeken (7 km, tot over de brug), oranje bollen (4 km, tot over de brug) op paaltjes en gele bewegwijzering met een blauw pijltje als richtingaanwijzer om bomen (de Zevenslag). Met bijgevoegde kaart en tekst loop je zeker ook niet verloren.