Elektronische verblijfskaart (EVK)

Inhoud

De elektronische verblijfskaart (EVK-kaart) is een bewijs dat je als niet-Belg correct bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister.

De elektronische verblijfskaart wordt zowel aan EU-burgers als aan burgers van een niet-EU-land uitgereikt, maar is géén identiteitskaart. Zij bevestigt enkel dat de vreemdeling in orde is met de Belgische wetgeving betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van de vreemdeling.

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische verblijfskaart aanvragen. Er zijn verschillende types verblijfskaarten:


Burgers van de Europese Unie en hun familieleden

EU kaartverklaring van inschrijving
EU+ kaartdocument ter staving van duurzaam verblijf
F kaartverblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie
F+ kaartduurzame verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie


Burgers van derde landen

A kaartbewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf
B kaartbewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister
C kaartidentiteitskaart voor vreemdelingen
D kaartEG-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
M kaartverblijfsvergunning voor begunstigden van het Brexit-terugtrekkingsakkoord
duurzaam verblijfverblijfsvergunning voor begunstigden van het Brexit-terugtrekkingsakkoord, die reeds duurzaam verblijf hadden vóór de Brexit

De B, C, D, M, EU, EU+ en F-kaarten hebben een geldigheidsduur van vijf jaar.
De A-kaart heeft een beperkte geldigheidsduur.
De F+ en de M duurzaam verblijf hebben een geldigheid van tien jaar.

Voor wie

Niet-Belgen die wettelijk in België verblijven en die in het bezit zijn van hun identiteitskaart of van hun paspoort van hun land van oorsprong.

Voorwaarden

  • De niet-Belg is in staat om een document voor te leggen dat zijn identiteit bewijst.
  • Aan de hand van dit document en van de situatie zal er een procedure gestart worden om een verblijfsdocument aan te vragen.

Procedure

Bij aankomst in België dient elke niet-Belg, EU of niet-EU, zich aan te melden bij de dienst vreemdelingen.

De aard van het document wordt bepaald door de nationaliteit van de niet-Belg, de duur van het voorgenomen verblijf en door de reden van aanvraag.

Wat meebrengen

Kostprijs

KaartStandaardprocedureSpoedprocedure*
E, E+, F of F+24,70 euro125,20 euro
A, B, C, D, M en M duurzaam verblijf25,30 euro125,20 euro

*afgeleverd de volgende werkdag indien aanvraag vóór 15 uur

Uitzonderingen

EU-onderdanen in dienst van de Europese Commissie.

Afhandeling

Je moet je nieuwe verblijfskaart afhalen binnen de 3 maanden nadat de dienst vreemdelingen de kaart ontvangt. Zoniet wordt ze conform de wetgeving geannuleerd. Terugbetaling van de geannuleerde kaart is niet mogelijk.

Identiteitskaart niet-Belg - verblijfskaart (+ 12 jaar) afhalen

Contact

Adres
Huis van de Stad Hertog Janplein 1 , 3920 Lommel
Tel.
Wil je langskomen? Maak eerst een afspraak.