Inhoud
De identiteitskaart (eID) is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Hiermee kan de houder zijn identiteit en nationaliteit aantonen, ook in andere EU-landen.
De identiteitskaart tot 18 jaar is 6 jaar geldig. Tot 75 jaar is ze 10 jaar geldig. Vanaf 75 jaar blijft ze 30 jaar geldig.
Vanaf de leeftijd van 15 jaar ben je verplicht je identiteitskaart steeds op zak te hebben.
De eerste identiteitskaart is gratis indien aangevraagd vóór de 13de verjaardag.
Voor wie
Iedere Belg vanaf 12 jaar die is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Iedereen met een elektronische identiteitskaart (eID) wordt systematisch opgeroepen om deze te vernieuwen, maximum vier maanden vóór de vervaldatum.
Procedure
Om een nieuwe elektronische identiteitskaart aan te vragen moet je een afspraak maken. Je meldt je met je oproepingskaart, één recente pasfoto en je huidige identiteitskaart bij de dienst bevolking.
Let op! De foto moet voldoen aan deze 2016 Matrice NL.PDF15,3 Kb(pdf):
- witte achtergrond;
- vooraanzicht;
- Recente foto.pdf504,7 Kb(pdf).
Er bestaan drie procedures voor aflevering:
- Gewone procedure: twee tot drie weken na aanvraag
- Dringende procedure: twee werkdagen indien aanvraag vóór 15 uur
- Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: op te halen in Brussel 4,5 uur na de aanvraag indien aangevraagd vóór 15 uur.
Kostprijs
- Gewone procedure: 24,10 euro
- Dringende procedure: 121,40 euro
- Zeer dringende procedure: 302,50 euro
Uitzonderingen
Bij verlies of diefstal van een elektronische identiteitskaart kan de burger volgend gratis nummer bellen om zijn certificaten te laten blokkeren door Docstop: 00800 2123 2123. Indien dit nummer niet bereikbaar is vanuit een netwerk of een bepaald land, is het steeds mogelijk om de helpdesk te bereiken via 0032 2 518 21 23.
De aangifte van verlies/diefstal van de elektronische identiteitskaart moet je zo snel mogelijk doen bij de dienst bevolking of bij het dichtstbijzijnde politiekantoor.
Meer info
Meer informatie vind je op http://eid.belgium.be/nl/.
Meer informatie over de vernieuwde identiteitskaart vind je hier.
De algemene voorwaarden voor de certificaten van de identiteitskaart vind je Bijlage 37.pdf15,3 Kb(pdf).
Afhandeling
Na twee tot drie weken ontvang je de pin/pukcodes via de post en kan je de nieuwe eID afhalen in het Huis van de Stad bij de dienst bevolking. Je maakt hiervoor een afspraak.
Je huidige identiteitskaart moet je dan inleveren.
Je moet je nieuwe identiteitskaart afhalen binnen de 3 maanden nadat de dienst bevolking de kaart ontvangt. Anders wordt ze conform de wetgeving geannuleerd. Terugbetaling van een geannuleerde kaart is niet mogelijk.
Identiteitskaart Belg (+ 18 jaar) afhalen Identiteitskaart Belg (12-18 jaar) afhalen
Downloads
- 2016 Matrice NL.PDF4,1 Mb pdf
- Bijlage 37.pdf173,4 Kb pdf
Contact
Bevolking
Nu gesloten- Adres
- Tel.