Identiteitskaart (eID)

Inhoud

De elektronische identiteitskaart (eID) is een persoonlijk document in de vorm van een bankkaart waarmee je jouw identiteit en Belgische nationaliteit bewijst, ook in andere EU-landen. Vanaf 15 jaar ben je verplicht om deze altijd op zak te hebben. 

De identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, voor minderjarigen 6 jaar. Vanaf 75 jaar blijft ze 30 jaar geldig.

Met een eID kan je ook:

  • Inloggen bij online diensten van de overheid (My Pension, Tax-on-web …)
  • Documenten digitaal ondertekenen (vanaf 18 jaar)

Voor wie

Iedere Belg vanaf 12 jaar die is ingeschreven in het bevolkingsregister.

Iedereen met een elektronische identiteitskaart wordt maximum vier maanden voor de vervaldatum opgeroepen om deze te vernieuwen.

Procedure

Om een nieuwe elektronische identiteitskaart aan te vragen moet je een afspraak maken. Breng mee naar deze afspraak:

  • Je oproepingskaart
  • Je huidige identiteitskaart 
  • Eén recente pasfoto 

Let op! De foto moet voldoen aan deze voorwaarden4,1 Mb(pdf):

Er bestaan drie procedures voor aflevering:

  • Gewone procedure: twee tot drie weken na aanvraag
  • Dringende procedure: twee werkdagen indien aanvraag vóór 15 uur
  • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: op te halen in Brussel 4,5 uur na de aanvraag indien aangevraagd vóór 15 uur.

Kostprijs

  • Gewone procedure: 24,70 euro
    Vraag jij je eerste identiteitskaart aan voor je 13de verjaardag? Dan is deze gratis. 
  • Dringende procedure: 125,20 euro
  • Zeer dringende procedure: 163,20 euro

Uitzonderingen

Bij verlies of diefstal van je elektronische identiteitskaart geef je dit meteen aan bij team bevolking. 

Bel naar Docstop via het gratis nummer 00800 2123 2123 om je certificaten te laten blokkeren. Is dit nummer niet bereikbaar vanuit je netwerk of een bepaald land? Bel de helpdesk via 0032 2 518 21 23.

Meer info

Meer informatie vind je op http://eid.belgium.be/nl/.

Meer informatie over de vernieuwde identiteitskaart vind je hier.

Algemene voorwaarden voor de certificaten van de identiteitskaart173,4 Kb(pdf)

Afhandeling

Je ontvangt de pin- en pukcode van jouw nieuwe identiteitskaart ongeveer 2 à 3 weken na de aanvraag per post op je thuisadres. Kom naar het inlooploket om je nieuwe elektronische identiteitskaart af te halen. Breng dan je pin- en pukcodes en je oude identiteitskaart mee. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

Liever wachttijden vermijden? Je kan hiervoor nog steeds een afspraak maken.

Identiteitskaart Belg (+ 18 jaar) afhalen Identiteitskaart Belg (12-18 jaar) afhalen

Let op: haal je nieuwe identiteitskaart binnen 3 maanden op. Anders wordt deze volgens de wet geannuleerd en krijg je geen geld terug.

Contact

Bevolking

Nu gesloten
Adres
Huis van de Stad Hertog Janplein 1 , 3920 Lommel
Tel.
Wil je langskomen? Maak eerst een afspraak.