Wat je zegt, blijft plakken: Stad Lommel lanceert campagne tegen verbale agressie

Gepubliceerd op  maandag 3 nov 2025 om 09:00 uur
Ongeveer wekelijks registreert Stad Lommel een geval van verbale of fysieke agressie tegen medewerkers. Elk geval van agressie is er één te veel en daarom lanceert het stadsbestuur de campagne 'Wat je zegt, blijft plakken'.

Het doel is om mensen te laten stilstaan bij de impact van hun woorden. Elke week krijgt minstens één medewerker te maken met verbale agressie. Dat kan en mag niet genegeerd worden. De medewerkers doen elke dag hun best om mensen te helpen. Een vriendelijk woord maakt dan echt een wereld van verschil.

De impact van woorden 

De campagne toont met affiches en online beelden hoe woorden kunnen kwetsen, maar ook versterken. Een scheldwoord kan blijven hangen, maar dat geldt even goed voor een compliment, een glimlach of een eenvoudige ‘dank je wel’. De posters verschijnen in openbare gebouwen, op digitale infoborden en sociale media. Zo wil het stadsbestuur mensen aansporen om na te denken voor ze iets zeggen. Als campagnegezichten koos Stad Lommel bewust voor eigen personeelsleden en vrijwillige hulpverleners. Dat zet de boodschap kracht bij en zorgt voor herkenbaarheid. 

Ook buiten het stadhuis 

De campagne brengt niet alleen stadspersoneel, maar ook vrijwilligers en hulpverleners. Zij krijgen ook nog te vaak te maken met scheldpartijen, fysieke agressie en bedreigingen. Uitspraken als ‘vuile lamzak’, ’gij kunt echt niks’, tegen balies en deuren stampen of dreigen foto’s van  medewerkers en hulpverleners op sociale media te gooien, hoort gewoon niet. 

Tegelijk wil de stad tonen dat ook positieve woorden blijven plakken. Een vriendelijk woord, een dankjewel of een begripvolle reactie zorgt voor meer warmte, respect en verbinding tussen mensen.

Stad Lommel begrijpt dat bepaalde procedures frustrerend zijn. Toch kunnen ze daar jammer genoeg niet altijd iets aan veranderen. Het is belangrijk dat mensen steeds beleefd blijven, ook al zijn ze het niet eens. Daarom roept de stad op om even na te denken voor je reageert.

Een kleine moeite, groot verschil

Met de campagne ‘wat je zegt, blijft plakken’ wil Stad Lommel een cultuur van hoffelijkheid versterken. De oproep is eenvoudig maar krachtig: denk even na voor je iets zegt.

Meer info op www.lommel.be/hoffelijkheid