Inhoud
Wil je bouwen of verbouwen, een woning afbreken, uitbreiden of opsplitsen? Dan moet je met heel wat aspecten rekening houden. Meestal heb je een vergunning en een architect nodig.
Sinds 1 juni 2018 zijn er een aantal zaken gewijzigd en spreken we van de omgevingsvergunning of –melding in plaats van een milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning, melding of verkaveling. Wij geven je een overzicht van de verschillende stappen en de wijzigingen.
Alle dossiers worden volledig digitaal afgehandeld. Dit betekent dat aanvragers, meestal via hun architect en/of landmeter, hun dossier moeten indienen via het digitale Omgevingsloket Stedenbouwkundige handelingen.
Voor kleine werken waarbij geen medewerking van een architect vereist is, kan je in veel gevallen gebruikmaken van de snelinvoer op het Omgevingsloket. Deze methode vereenvoudigt en versnelt het indienen van je aanvraag.
In dit document vind je een handige handleiding die je stap voor stap begeleidt bij het gebruik van de snelinvoer.
Uitzondering: analoog indienen
Voor dossiers waar geen medewerking van een architect of landmeter voor nodig is of als er moeilijkheden zijn bij het online aanvragen, is het soms nog mogelijk om het dossier op papier in te dienen. In dat geval digitaliseren onze medewerkers het dossier in het Omgevingsloket. Let op: hiervoor wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend (meer info).
Eerste hulplijn bij het digitaal indienen van een omgevingsvergunning
- Heb je een vraag of een probleem met het samenstellen of indienen van jouw dossier in het digitale loket? Bekijk hier de instructiefilmpjes voor het aanvragen van een project.
- Ondervind je technische problemen met de toepassing van het omgevingsloket? Contacteer dan de helpdesk van de Vlaamse overheid via mail of op het nummer 015/45.45.91. De helpdesk kan je beter helpen wanneer ze kan meekijken op jouw scherm. Daarvoor kan je het gratis programma Teamviewer op jouw pc installeren vooraleer je de helpdesk contacteert.
- Heb je eerder een inhoudelijke of juridische vraag over de omgevingsvergunning of de procedure? Stuur dan een mail naar omgevingsvergunning@vlaanderen.be
Heb ik een vergunning nodig?
Voor een aantal eenvoudige werken is het - afhankelijk van je plannen - mogelijk dat je:
- vrijgesteld bent van vergunning
- een melding moet doen
- alsnog een omgevingsvergunning moet aanvragen
Hoe stel je een dossier samen?
Voor de dossiersamenstelling verwijzen we je graag door naar Omgevingsloket Vlaanderen
Standaard vragen we om onderstaande zaken aan de aanvraag toe te voegen. Afhankelijk van de aanvraag en/of regelgeving moet je soms ook andere stukken toevoegen, zoals onder andere archeologienota, stikstofdecreet en bescheiden woonaanbod. Ben je niet zeker wat je aan je dossier moet toevoegen, dan kan je steeds contact opnemen via omgeving@lommel.be.
- Drie foto's van de huidige toestand
- Gevelaanzichten met afmetingen
- Grondplan met afmetingen
- Inplantingsplan met afmetingen (vergeet zeker de afmetingen tot aan de perceelsgrens niet)
- Beschrijvende nota (met gebruikte materialen)
Is jouw dossier volledig?
Na het indienen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning controleert de administratie of het dossier volledig en ontvankelijk is. Ze krijgen hiervoor 30 dagen de tijd.
Indien het dossier volledig en ontvankelijk wordt bevonden, zal de procedure opgestart worden. In deze fase worden adviezen ingewonnen en wordt jouw aanvraag getoetst aan de geldende normen en voorschriften.
Openbaar onderzoek
In bepaalde gevallen kan het nodig zijn dat jouw aanvraag tijdens de procedure openbaar wordt gemaakt. Hiervoor wordt een openbaar onderzoek opgestart. De aanvrager krijgt de affiche voor het openbare onderzoek en instructies voor de aanplakking opgestuurd per post.
We houden je op de hoogte
Alle communicatie verloopt digitaal via het Omgevingsloket. Je ontvangt e-mails bij elke belangrijke stap in de procedure.
Heb je jouw aanvraag analoog ingediend? In dat geval houden we je op de hoogte via e-mail, telefoon en/of per post.
Er is een beslissing genomen, wat nu?
Als het college van burgemeester en schepenen een beslissing heeft genomen over jouw dossier, wordt dit uitgewisseld via het omgevingsloket. Hier kan je in bijlage een aanplakkingsformulier en de beslissing terugvinden. In de beslissing kan je terugvinden hoe de aanplakking moet gebeuren. De aanplakking moet je zelf afprinten en uithangen, ongeacht het nu over een weigering of een (voorwaardelijke) vergunning gaat.
De aanplakking moet dertig dagen blijven hangen. Gedurende deze periode mag je nog niet beginnen met de werkzaamheden. Heb je binnen 35 kalenderdagen na de eerste dag van de aanplakking geen melding gekregen dat iemand een beroep heeft ingediend, dan is de vergunning uitvoerbaar en mag je met de werkzaamheden beginnen. We vragen wel om de startdatum en einddatum van de werkzaamheden mee te delen via het omgevingsloket.
Meer info
De balie van de milieu- en de bouwdienst in het Huis van de Stad zitten voortaan samen op één locatie. Langskomen kan steeds op afspraak
Voor stedenbouwkundige vragen bel je 011 399 717 en voor milieuvragen 011 399 799. Weet dat je heel wat info en voorschriften kan opvragen via het e-loket.
Alle lopende openbare onderzoeken zijn terug te vinden op onze website. Wil je een lopend openbaar onderzoek komen inkijken, maak dan ook een afspraak met de dienst zodat het digitale dossier voor jou klaarstaat.
Wil je meer informatie over omgevingsvergunningen, vrijstellingen en meldingsplicht? Klik dan hier.
Downloads
- folder-snelinvoer-omgevingsvergunning.pdf2,5 Mb pdf
Retributiereglementen
Contact
Omgeving
Nu gesloten- Adres
- Tel.
