Fietsboulevards

Lommel is een fietsstad. Daarover bestaat geen enkele twijfel. in 2022 werden we zelfs uitgeroepen tot Fietsstad van Vlaanderen.

Fietsen zit ons in het bloed en in onze benen. We werken daarom hard aan een fietsvriendelijke stad. Eén van de speerpunten is de realisatie van fietsboulevards.

Fietsboulevards bestaan uit straten die speciaal ingericht zijn voor fietsers. Dat kan met brede, comfortabele fietspaden of met fietsstraten.

De eerste fietsboulevard komt tussen Park De Soeverein en het centrum. De tweede komt tussen Lutlommel en het centrum en de derde komt tussen Heeserbergen en het centrum. De vierde fietsboulevard is voorzien tussen het centrum en het station.

Fietsboulevard noord

De Speelpleinstraat, Heibergstraat en Wanstraat krijgen als eerste een inrichting als fietsboulevard. Ze worden een comfortabele, toegankelijke en veilige fietsverbinding tussen Park De Soeverein en het centrum. 

Het conceptplan voor de Speelpleinstraat, Heibergstraat en Wanstraat vind je bij de downloads.

Bewoners of gebruikers van de Speelpleinstraat, Heibergstraat en Wanstraat konden hun feedback doorgeven. Hiermee kan verder rekening worden gehouden bij de opmaak van de uitvoeringsplannen. 

Voor de andere fietsboulevards zullen later suggesties worden gevraagd voorafgaand aan de start van de uitwerking. Het totaalplan voor de fietsboulevards vind je bij de downloads. 

Fietsstraten

Studiebureaus PLOT en Overlant werkten een conceptplan uit voor de fietsboulevards. Er gingen vier workshops door met de bevolking om samen vorm te geven aan de plannen. In het nieuwe plan worden de Speelpleinstraat, Heibergstraat en Wanstraat “fietsstraten”. Auto’s en andere motorvoertuigen zijn hier toegestaan, maar er gelden specifieke verkeersregels:

  • Fietsers mogen de volledige rijstrook gebruiken.
  • Alle weggebruikers, ook auto’s en andere voertuigen, rijden maximum 30 km/u.
  • Rij je met een auto of ander motorvoertuig door een fietsstraat, dan mag jij geen fietsers inhalen.

De fietsstraten krijgen allemaal een zandkleurige bovenlaag. Er komen ook borden en stickers op de weg, zodat je goed ziet dat het om een fietsstraat gaat.

Doorgaand verkeer verminderen

Veel auto’s rijden nu via de Wanstraat, Heibergstraat en Speelpleinstraat naar Park De Soeverein. In plaats daarvan zouden zij via de Gestelsedijk moeten rijden. Dit is een weg die veilig ingericht is voor doorgaand verkeer. En zo passeert er minder verkeer door de woonstraten.

Twee knippen verhinderen het doorgaand verkeer in de woonstraten: één in de Welstraat ter hoogte van de Speelpleinstraat en één in de Speelpleinstraat ter hoogte van de Rijtenstraat. Bij een knip kan jij als voetganger of fietser wel door, maar niet met de auto. De precieze uitvoering van de knip moet nog worden uitgetekend. Dit kan bijvoorbeeld met paaltjes of bloembakken en een keerpunt.

Gewijzigde situatie aan De Soeverein

Ook in de Speelpleinstraat ter hoogte van de voetbalvelden komen twee knippen. Deze passen binnen de nieuwe verkeerssituatie aan De Soeverein. De grote parking aan De Soeverein arena zal enkel bereikbaar zijn vanaf de Sportveldenstraat, zodat je niet meer door de Speelpleinstraat moet rijden. De scholen aan de Speelpleinstraat blijven bereikbaar, maar je kan niet verder rijden. Parkeren langs de Speelpleinstraat wordt enkel nog toegelaten bij grote evenementen. Slimme verkeerslichten op het kruispunt van de Gestelsedijk met Sportveldenstraat maken dat het autoverkeer bij evenementen vlot kan wegrijden. Het meest noordelijke deel van de Speelpleinstraat kan je inrijden vanaf Gestelsedijk, maar slechts tot aan de manege. Bussen kunnen nog wel doorrijden en volgen een lus langs de scholen, het zwembad en de speeltuin.

Herinrichting kruispunt met Wijerken

Het kruispunt van de Wanstraat en Heibergstraat met Wijerken krijgt een verkeersveilige herinrichting. Het verkeer op de Wanstraat - Heibergstraat zal daarbij voorrang krijgen op Wijerken.

Terug naar het overzicht
foto: Fietsboulevards
  • Fietsboulevard Noord

Deel deze pagina